Wat zijn de meest voorkomende elektrische step storingen?
Op basis van onze ervaring sommen we hieronder enkele van de meest voorkomende problemen met e-steps op en een mogelijke oplossing.
- Het bereik van mijn elektrische step is plots veel minder dan anders
Vaak is hier een simpele verklaring voor : uw bandenspanning is te laag waardoor de weerstand met het wegdek veel groter is. Uw e-step moet dus ‘harder werken’ om snelheid te halen waardoor het energieverbruik een stuk hoger ligt.
Controleer maandelijks uw bandenspanning want dit kan een grote invloed hebben op het bereik van de batterij!
Controller de bandenspanning steeds als de banden koud zijn. Hiervoor bestaan handige elektrische pompen. De correcte bandenspanning staat steeds vermeldt op de band.
Indien uw bandenspanning te laag is gaan de banden ook sneller verslijten en is de kans op een lek veel groter!
Zie ook elektrische-step-bandenspanning
Tijdens de levensduur van uw elektrische step zal de autonomie of bereik van de batterij sowieso verminderen. Maar dit gaat geleidelijk aan.
Volg onze tips om uw batterij in een goede conditie te houden : Elektrische scooter batterij, de beste tips over laden, bewaren, en gebruiken - Elektrische step valt uit tijdens het rijden
Dit kan verschillende oorzaken hebben:
De batterij is leeg.
Een slecht contact in de elektrische bedrading of batterij. Kom langs bij Mobile Future om dit op te lossen.
Overbelasting: Indien de motorsturing (controller) te warm wordt dan schakelt deze automatisch uit om schade te voorkomen. Indien de controller na enkele minuten afgekoeld is dan kan de e-step terug ingeschakeld worden.
Het is belangrijk om de oorzaak van deze overbelasting te vinden:
Een te lage bandenspanning kan ook hier de oorzaak zijn. Zie punt 1.
Intensief gebruikt bij hoge temperaturen in de zomer.
De e-step wordt te zwaar belast. - Elektrische step gaat wel aan maar rijdt niet of valt terug uit
Dit kan ook verschillende oorzaken hebben.
In het beste geval is de batterijlading te laag. Laadt de batterij eerst volledig op.
Of er is een probleem met het BMS (Battery Management System) van de batterij. Bij Mobile Future kunnen we dit nakijken. In sommige gevallen kunnen we het BMS vervangen en blijven de kosten beperkt. (< €100)
In het slechtste geval is de batterij op het einde van haar levensduur. Indien uw e-step intensief gebruikt werd en ouder is dan 2 jaar hebben de cellen in de batterij waarschijnlijk hun beste tijd gehad.
De batterij vervangen is een optie maar dit is een dure kost (> €150) maar kan wel interessant zijn afhankelijk van de aankoopprijs van de e-step. - Elektrische step gaat niet aan
Mogelijk is de batterij leeg. Laadt de batterij eerst op.
Een veel voorkomend probleem : de aan/uit knop of het display is beschadigd door insijpelen van regenwater. E-steps zijn niet waterdicht. Dit probleem kan je eenvoudig en goedkoop voorkomen door een siliconen display bescherming te gebruiken. - Elektrische step accelereert niet goed en haalt geen snelheid
De batterijlading is te laag. Indien de batterijlading onder een bepaald niveau zakt dan gaan de batterij automatisch in eco-modus om energie te besparen.
Te platte banden kunnen hier ook de oorzaak van zijn. Zie punt 1.
Het probleem kan ook aan de motor fases liggen. (meestal maakt de motor dan een raar lawaai). - Er verschijnt een foutcode en/of geluidsignaal op de display van de elektrische step
De betekenis van deze foutcode is afhankelijk van het merk want elke fabrikant gebruikt andere codes. Hieronder een lijst met veel voorkomende foutcodes.
E1 : Communicatie fout tussen display en controller
E2 : Gashendel fout
E3 : Remsensor fout
E4 : Motor HAL sensor fout
E5 : Controller fout
E6 : Batterij fout
E7 : Communicatie fout tussen display en controller
E04 : Kortsluiting, controleer de leidingen
E10 : Communicatie fout tussen display en controller, controleer de bedrading
E11 : Motor fase A fout, controleer de bedrading
E12 : Motor fase B fout, controleer de bedrading
E13 : Motor fase C fout, controleer de bedrading
E14 : Fout gashendel, controleer de bedrading
E15 : Fout remsensor, controleer de bedrading
E16 : Fout HAL sensor motor, controleer de bedrading
A : Communicatie fout
B : Gashendel fout
C : Motor HAL fout
E : Te lage baterijspanning
F : Overbelasting - De batterij van de elektrische step gaat snel leeg
Te platte banden kunnen hier de oorzaak van zijn. Zie punt 1.
Indien de elektrische step ouder is dan 2 jaar en veel gebruikt wordt dan is de batterij mogelijk op het einde van haar levensduur. Is de batterij nog niet zo oud dan kan er een mechanisch probleem zijn zoals slechte afstelling van de remmen. - De batterij van de elektrische step laadt niet op
Het BMS van de batterij schakelt de batterij uit indien het voltage van de Li-ion cellen te laag is. Dit om de cellen te beschermen tegen schade. Mobile Future kan uw batterij opnieuw activeren.
Andere mogelijk is dat uw oplader defect is. Kom langs en wij testen dit voor u.
In oudere e-steps kan een smeltzekering zitten tussen het laadcircuit. Deze kan doorgebrand zijn. In de meeste moderne e-steps zitten echter geen smeltzekeringen meer maar elektronische zekeringen. - De remmen werken niet goed
Meestal zijn de remblokjes versleten. We hebben alle gangbare remblokjes op voorraad.
Minstens één keer per jaar een onderhoud laten doen aan je e-step is geen overbodige luxe.
Het probleem kan ook een slecht afgestelde remhendel liggen of een probleem met de remkabel(s), remklauw of schijf.
In de remhendel zitten ook remsensoren die ervoor zorgen dat de motor elektrisch afremt wanneer je de remhendel indrukt. Bij een slecht afgestelde remhendel kan dit voor problemen zorgen. - Het plooimechanisme van de elektrische step sluit niet goed of het stuur wiebelt tijdens het rijden
Het plooimechanisme moet aangespannen worden om dit op te lossen. - De elektrische step maakt een abnormaal geluid tijdens het rijden
Dit kan verschillende oorzaken hebben. Mogelijk slecht afgestelde remklauwen zorgen ervoor dat de remblokjes contact maken met de remschijf tijdens het rijden. Dit kan eenvoudig opgelost worden door de remmen opnieuw af te stellen.
Indien het lawaai niet van de remmen komt dan kan het aan de wiellagers liggen. Tussen de wielen en het chassis zitten wiellagers die ervoor zorgen dat je wielen vlot kunnen ronddraaien. De kost om wiellagers te vervangen is niet hoog.
Tot slot kan het lawaai van de motor komen. In dat geval kan er een probleem zijn met de motorfase. Dit kan veroorzaakt worden door een probleem in de bedrading/controller of vocht/water in de motor. Vermijdt daarom altijd om door diepe plassen te rijden met je e-step. - Waar zit de zekering in een elektrische step ?
In de meeste recente e-steps zitten geen smeltzekeringen meer maar een elektronische beveiliging die de componenten beschermt tegen kortsluiting of overbelasting. Deze elektronische beveiliging is zelf herstellend en hoeft niet vervangen te worden. - De verlichting werkt niet meer
Dit duid meestal op een probleem in de bedrading. De verlichting kan ook beschadigd zijn door water insijpeling.
Het belang van regelmatig onderhoud
Laat minstens één keer per jaar uw e-step onderhouden en verleng de levensduur van uw e-step en uw veiligheid.
We controleren dan het plooimechanisme, of alle schroeven nog mooi vast zitten, staat van de banden, vervangen van de remblokjes en afstellen van de remmen.